Wat beweegt jouw klant?Een succes van een (nieuw) product, dienst of merk valt of staat bij de aansluiting op de behoefte in de markt. Wat is het dat de klant aanzet tot actie? Waarom is een klant een merk trouw? Wat zet de klant in beweging? Kruip in de huid van je klant om zo de beste keuzes te maken wat betreft communicatie en kanalen. Het verklaren en voorspellen van consumentengedrag is niet eenvoudig. Verschillende tools kunnen hierbij helpen.
Wil je meer weten over hoe klantinzichten jou verder kunnen helpen bij het (door)ontwikkelen van een organisatie of product? Neem vrijblijvend contact op. |
Wil jij je klanten centraal zetten? Gebruik dan levensechte persona’s.
Weet je nog hoe het was om je te verkleden en dat je speelde dat je een superheld of prinses was? Het is heel leerzaam om in de huid van een ander te kruipen en zo het perspectief van die ander te ervaren. Dat is ook wat je doet als je persona’s ontwikkelt.
Een persona is een fictieve vertegenwoordiger, een karakterisering voor (een segment van) je doelgroep. Zo levensecht mogelijk, zodat je je kan inleven in de behoeften en voorkeuren van klanten. Met het ontwikkelen van persona’s ga je op zoek naar de behoefte, motivatie, houding, verwachting en ervaringen van je klanten. |
De Klantreis: op zoek naar klantinzichten die iets vertellen over de toekomst
De klantreis, of customer journey, in kaart brengen is een methode om goed inzicht in klanten. Samen gaan we op zoek naar (latente) behoeften en wensen van huidige of toekomstige klanten. We verdiepen ons in de doelgroep door ter plekke te zien en te horen wat hen bezighoudt.
Het is een intensief traject. Concreet betekent het bezoeken bij de doelgroep, diepte-interviews en een analyse van het marktsegment. De verworven klantinzichten vertellen iets over de toekomst en kunnen zo richting geven aan de (door)ontwikkeling van een organisatie of product. |